KIL HÅNDBALL skal arbeide for å stille minst 2 lag i hver aldersklasse, dvs minimum 15-20 barn
Sosiale mål:
Lære å ta hensyn til hverandre ved trening og kamp (”jeg ser deg”)
Barna skal lære å ta ansvar for å møte i tide og gi beskjed om forfall
Lytte ved instruksjon og beskjeder på trening (ro og fokus)
Sportslige resultatmål:
Deltakelse i regionens kamptilbud
Deltakelse i en turnering i tillegg til klubbens egen
Et lag kan meldes på i alderstrinnet over.
Retningslinjer for laguttak/ spilletid:
Alle spillere skal ha tilbud om å spille kamper og tilnærmet lik spilletid.
Alle spillere skal ha følelsen av å være med og synes i spillet. Det betyr at alle skal delta aktivt i spillet, og ha muligheten til å prøve både forsvarsaktiviteter og angrepsavslutninger.
Treneren skal sørge for at spillerne prøver ut flere posisjoner på banen.
Treneren skal sørge for at spillerne roterer med hvem de spiller sammen med på trening og kamp.
Treneren skal ikke tilpasse/endre lagoppstillingen gjennom en kamp med det formål å vinne kampen.
I ujevne kamper skal treneren for det beste laget ”regulere” ved å gi egne spillere uvante og nye utfordringer.
En trener pr 10-12 spillere.
tre til fire treninger pr. uke, minimum tre halltreninger.
Skape en spillerarena/kultur: ”Vi tør å prøve”
Handballaktiviteten med fokus på det sosiale, utvikling og lek med ball – kombinert med å oppnå mestringsopplevelser for den enkelte spiller og lag
Bestrebe og benytte øvelser hvor ball er involvert med flest mulig ballberøringer pr. økt.
Bestrebe å bruke konkurranseleker i alle treninger – spillerne liker fart og spenning, og har godt av å fighte litt. Leker 1 mot 1, to mot to og konkurranser mellom smågrupper.
Fokus på spillerutvikling gjennom mestringsopplevelser – mindre fokus på lagresultat.
Bestrebe og gi rom for at alle spillere kan beherske flere spilleplasser
Gjennom fokus på teknisk trening (se nedenfor) skal spillerne tørre å ”duellere” på trening og kamp.
Spillerne tar selv ansvar for uttøyning etter trening og kamp.
Spillerutviklingsmål:
Angrepsteknikk:
Ballsprett – vekselsvis med begge hender
Avlevering og grep – støt, liten og stor sirkel
Finte – inngang parallellfot i sett, venstre-høyre og høyre-venstre finte
Skudd – liten og stor sirkel fra gulvet og i hopp
Sperre – inne og utesperre
Forsvarsteknikk:
Forflytning
Snapping
Hindring av grep
Følge motspiller
Ballfratagelse
Blokkering
Skyving
Stansing av armbevegelse med ball
Låsing
Målvaktsteknikk:
Parering av skudd
Beredskapsstilling
Utfall
Forflytning
Trenerkompetanse
Treneren skal kjenne innholdet i KIL HÅNDBALL sin Sportslige rammeplan.
Treneren fokuserer på veiledning av det enkelte barn på en måte barnet forstår, utifra det ferdighetsnivå barnet utviser (tilpasset praktisk instruksjon).
Treneren gir få og forståelige instruksjoner som barna kan omsette i aktivitet så snart som mulig. Praktisk instruksjon skal prioriteres.
Treneren skal delta på KIL HÅNDBALL sine trenersamlinger.
Treneren skal alltid opptre som et positivt forbilde for spillerne og KIL Håndball. Her vises det til Fair Play- reglene.
Spillerne vil helt naturlig fokusere på resultater i trening og kamp. Trenere på dette alderstrinnet skal ikke forsterke eller fokusere på det, men heller ikke hindre spillernes naturlige fokus på dette.
Treneren skal sette seg inn i spillereglene for 7’er håndball.
reneren skal få tilbud om kurs i Trener 1 som KIL HÅNDBALL dekker.
Treneren skal gjennomføre oppsummering/evaluering ift mål for aldersgruppen etter endt sesong. Evalueringen presenteres på siste trenersamling for sesongen.