Spillerutviklingsplan 15 og 16 år

Rekrutteringsmål:

  • KIL HÅNDBALL skal arbeide for å stille minst 2 lag i hver aldersklasse, dvs minimum 15-20 barn

Sosiale mål:

  • Lære å ta hensyn til hverandre ved trening og kamp (”jeg ser deg”)
  • Barna skal lære å ta ansvar for å møte i tide og gi beskjed om forfall
  • Lytte ved instruksjon og beskjeder på trening (ro og fokus)
  • Ta godt imot nye spillere (NTG)

Sportslige resultatmål:

  • Deltakelse i regionens kamptilbud
  • Deltakelse i en turnering i tillegg til klubbens egen
  • Et lag kan meldes på i alderstrinnet over.
  • Deltagelse i nasjonale kamptilbud, som et tilleggsarena

Retningslinjer for laguttak/ spilletid:

  • Alle spillere skal ha tilbud om å spille kamper og tilnærmet lik spilletid. Unntak på nasjonale kamparena.
  • Alle spillere skal ha følelsen av å være med og synes i spillet. Det betyr at alle skal delta aktivt i alle spillets faser.
  • Treneren skal sørge for at spillerne prøver ut flere posisjoner på banen.
  • Treneren skal sørge for at spillerne roterer med hvem de spiller sammen med på trening og kamp.
  • Treneren skal ikke tilpasse/endre lagoppstillingen gjennom en kamp med det formål å vinne kampen. Unntak på nasjonale kamparena.
  • En trener pr 10-12 spillere.
  • fire til fem treninger pr. uke, minimum fire halltreninger.
  • Skape en spillerarena/kultur: ”Vi tør å prøve”
  • Handballaktiviteten med fokus på det sosiale, utvikling og lek med ball – kombinert med å oppnå mestringsopplevelser for den enkelte spiller og lag
  • Bestrebe og benytte øvelser hvor ball er involvert med flest muligballberøringer pr. økt.
  • Bestrebe å bruke konkurranseleker i alle treninger – spillerne liker fart og spenning, og har godt av å fighte litt. Leker 1 mot 1, to mot to og konkurranser mellom smågrupper.
  • Fokus på spillerutvikling gjennom mestringsopplevelser – mindre fokus på lagresultat.
  • Bestrebe og gi rom for at alle spillere kan beherske flere spilleplasser
  • Gjennom fokus på teknisk trening (se nedenfor) skal spillerne tørre å ”duellere” på trening og kamp.
  • Spillerne tar selv ansvar for uttøyning etter trening og kamp.

Spillerutviklingsmål:

Angrepsteknikk:

  • Ballsprett – vekselsvis med begge hender
  • Avlevering og grep – støt, liten og stor sirkelkast, pisk med kort og lang arm, skjulte avleveringer
  • Finte – inngang parallellfot i sett eller inngang med en fot, venstre-høyre og høyre-venstre finte, overslag, piruett, skuddfinte, kombinasjon av finter.
  • Skudd – liten og stor sirkel, høy arm fra gulvet og i hopp
  • Sperre – inne og utesperre

Forsvarsteknikk:

  • Forflytning
  • Snapping
  • Hindring av grep
  • Følge motspiller
  • Ballfratagelse
  • Blokkering
  • Skyving
  • Stansing av armbevegelse med ball
  • Låsing

Målvaktsteknikk:

  • Parering av skudd
  • Beredskapsstilling
  • Utfall
  • Forflytning

Trenerkompetanse

  • Treneren skal kjenne innholdet i KIL HÅNDBALL sin Sportslige rammeplan.
  • Treneren fokuserer på veiledning av det enkelte barn på en måte barnet forstår, utifra det ferdighetsnivå barnet utviser (tilpasset praktisk instruksjon).
  • Treneren gir få og forståelige instruksjoner som barna kan omsette i aktivitet så snart som mulig. Praktisk instruksjon skal prioriteres.
  • Treneren skal delta på KIL HÅNDBALL sine trenersamlinger.
  • Treneren skal alltid opptre som et positivt forbilde for spillerne og KIL Håndball. Her vises det til Fair Play- reglene.
  • Spillerne vil helt naturlig fokusere på resultater i trening og kamp. Trenere på dette alderstrinnet skal ikke forsterke eller fokusere på det, men heller ikke  hindre spillernes naturlige fokus på dette.
  • Treneren skal sette seg inn i spillereglene for 7’er håndball.
  • Treneren skal få tilbud om kurs i Trener 1 som KIL HÅNDBALL dekker. Treneren skal gjennomføre oppsummering/evaluering ift mål for aldersgruppen etter endt sesong. Evalueringen presenteres på siste trenersamling for sesongen
%d bloggere liker dette: