Suksesskriterier: Klubbkultur, kompetanse og kommunikasjon
Verdier: Begeistring og glede, innsats og engasjement, respekt/fair play
Motto: Gøy med håndball – mot nye utviklingsmål
Rekrutteringsmål:
- Kil Håndball skal arbeide for å stille minst 2 lag i hver aldersklasse, dvs minimum 12-15 barn
- Oppstarten for nye 8-åringer er et fokusområde for Kil Håndball hver høst
- Oppmuntre flest mulig til å prøve seg som målvakt
Sosiale mål:
- Lære å ta hensyn til hverandre ved trening og kamp (”jeg ser deg”)
- Barna skal lære å ta ansvar for å møte i tide og gi beskjed om forfall
- Lytte ved instruksjon og beskjeder på trening (ro og fokus)
Sportslige resultatmål:
- Spiller 4’er håndball (minihåndball) iht kretsens regler.
- Deltakelse i klubbens egen turnering.
- Et lag kan meldes på i alderstrinnet over når barna er 9 år. Målet er tilvenning til spill på ordinær håndballbane. Slike kamper kommer evt i tillegg til kamper i egen klasse.
Retningslinjer for laguttak/ spilletid:
- Alle spillere skal ha tilbud om å spille kamper og tilnærmet lik spilletid.
- Alle spillere skal ha følelsen av å være med og synes i spillet. Det betyr at alle skal delta aktivt i spillet, og ha muligheten til å prøve både forsvarsaktiviteter og angrepsavslutninger.
- Treneren skal sørge for at spillerne prøver ut flere posisjoner på banen.
- Treneren skal sørge for at spillerne roterer med hvem de spiller sammen med på trening og kamp.
- Treneren skal ikke tilpasse/endre lagoppstillingen gjennom en kamp med det formål å vinne kampen.
- I ujevne kamper skal treneren for det beste laget ”regulere” ved å gi egne spillere uvante og nye utfordringer.
Spillerutviklingsmål:
- En trener pr 10-12 spillere.
- En til to treninger pr. uke, derav minst en time halltrening.
- Handballaktiviteten med fokus på det sosiale, utvikling og lek med ball – kombinert med å oppnå mestringsopplevelser for den enkelte spiller og lag
- Skape en spillerarena/kultur: ”Vi tør å prøve”
- Bestrebe og benytte øvelser hvor ball er involvert med flest mulig ballberøringer pr. økt.
- Bestrebe å bruke konkurranseleker i alle treninger. Leker 1 mot 1, to mot to og konkurranser mellom smågrupper.
- Fokus på spillerutvikling gjennom mestringsopplevelser – ikke fokus på lagresultat.
- Bestrebe og gi rom for at alle spillere kan beherske flere spilleplasser
- Gjennom fokus på teknisk trening (se nedenfor) skal spillerne tørre å ”duellere” på trening og kamp.
Teknikker i håndball:
Angrepsteknikk:
- Ballsprett – vekselsvis med begge hender
- Avlevering og grep – støt, liten og stor sirkelkast
- Skudd – liten og stor sirkel fra gulvet og i hopp
Forsvarsteknikk
- Forflytning
- Snapping
- Følge motspiller
- Ballfratagelse
- Blokkering
Målvaktsteknikk:
- Parering av skudd
- Beredskapsstilling
- Forflytning
Trenerkompetanse
- Treneren skal kjenne innholdet i Kil Håndball sin sportslige plan.
- Treneren fokuserer på veiledning av det enkelte barn på en måte barnet forstår, utifra det ferdighetsnivå barnet utviser (tilpasset praktisk instruksjon).
- Treneren gir få og forståelige instruksjoner som barna kan omsette i aktivitet så snart som mulig. Praktisk instruksjon skal prioriteres.
- Treneren skal delta på Kil Håndball sine trenersamlinger.
- Treneren skal alltid opptre som et positivt forbilde for spillerne og KIL HÅNDBALL. Her vises det til Fair Play- reglene.
- Spillerne vil helt naturlig fokusere på resultater i trening og kamp. Trenere på dette alderstrinnet skal ikke forsterke eller fokusere på det, men heller ikke hindre spillernes naturlige fokus på dette.
- Treneren skal sette seg inn i spillereglene for 4’er håndball.
- Treneren skal få tilbud om kurs i Trener 1 som Kil Håndball dekker.
- Treneren skal gjennomføre oppsummering/evaluering ift mål for aldersgruppen etter endt sesong. Evalueringen presenteres på siste trenersamling for sesongen.